Vier Brillens ärorika historia

Starten

En vacker vårdag 1994 står tre unga män på herrtoaletten på Wänskapsbrödernas Hus och kollar att flugan sitter rätt inför spelningen på Wänskapsbrödernas Damklubbs årsmöte. Det är fem minuter kvar och herrarna inser plötsligt att den lilla jazz- och vistrion, som just står inför sin världsdebut, inte har något namn.

I herrtoalettens spegel uppenbarar sig sanningen, som ett tecken ifrån ovan, då de tre samtidigt inser att de alla bär glasögon. Drei Brillen beslutade man sig för. "Tre Glasögon" kunde man ju inte heta, det lät ju som en vägkrog eller ett bokförlag för närsynta och vad tre glasögon kunde heta på engelska var det ingen som riktigt visste.

Spelningen får betecknas som en stor framgång. På slutet leddes en nittioårig dam fram till orkestern och bad fromt om att få höra Amazing Grace. Skamsna tvingades bandet erkänna att man inte kunde den, men lovade att spela något stilla och sakralt. Det var premiär för bandets egna kompositioner och låten Skymning över Pastorsexpeditionen började sin vandring uppför topplistorna världen över.

Det dröjde dock bara en månad tills man insåg att man behövde en basist och eftersom man hittade en glasögonprydd sådan i Mölndal, så var Vier Brillen ett faktum!


De tidiga åren

I maj spelade Vier Brillen på röntgenläkarkongress på Restaurang Westra Piren. Publiken var entusiastisk, trots att vi för första och sista gången spelade låten Handen. Numret innehöll bland annat en rosa cykelhjälm, en luftpistol och en löshand i plast som flög in under en serveringsvagn under saxofonistens gälla skrik. Ingen fattade något och saxofonisten rodnar alltid häftigt när framträdandet kommer på tal (vilket händer ganska ofta).

När vi i november spelade på invigningen av Sparbankens nya kontor i Sisjön kände saxofonisten igen bankens kontorschef, som mannen som han förolämpat under en korpmatch i fotboll veckan innan. Som tur var verkade det inte som kontorschefen kände igen saxofonisten.

Inför Vier Brillens första sommarturné till Småland 1995, råkade basisten och pianisten hamna på tröjrea i en sportaffär. T-shirts i en omöjlig gul kulör såldes för 14 kronor styck. Sedan denna dag har Vier Brillen alltid framträtt i glatt solgula tröjor.

Smaaland Tour kallades turnén för att inga internationella missförstånd skulle skapas. Spelningarna på Eksjö Kristna Camping, Storgatan i Eksjö och ett öltält i Gränna gav oss många hängivna fans. En pojke i femårsåldern fick våra autografer. Under låten S:t John på Storgatan i Eksjö började det plötsligt regna. Vier Brillen löste problemet genom att dra en presenning över hela orkestern och fortsätta spela under denna tills regnet upphört.

Kassetten Ett helt vanligt rep slog ned som en bomb i jazzvärlden och såldes genast i 1 exemplar (till pianistens morsa för noll kronor). Innehåller bland annat tidiga standards som Black Ortrud, Hymn för Vier Brillen och Affären upphör. De tidiga årens största hit Frölunda Torg togs från kassetten och en rockvideo spelades in. Videon blev en succé och endast ideologiska skäl har fått Brillen att avstå från att låta MTV visa den.

I april 1996 spelade vi på fri scen på Musikens Hus. Konferenciern undrade efteråt om vi var proffs. Skämtade han, eller?

Under hösten 1996 och våren 1997 spelade vi ett antal gånger som levande skyltdockor i MQ Arkadens skyltfönster. Iklädda färggranna ungdomskläder (lila, illgrönt och orange) spelades intim jazz för stressade konsumenter. "Nu har dom sålt sig till kapitalet", sa en kamrat.

1996 gick Vier Brillens Silla gaar till Tour av stapeln. Spelningar på Smögenbryggan och Café Emma i Mollösund. Vier Brillens fanclub bildades av fyra unga flickor. Trumpetaren utkläddes till Majornas Michelangelo och tecknade fiskelägen till musik. Tavlorna såldes till högstbjudande. Basisten hade lånat farsans partybuss och sommarens öl var naturligtvis Bohus Pilsner, bryggt i Uddevalla.

Vier Brillen klädde sig julen 1996 i tomteluvor och spelade jazziga julvisor i Arkaden. Sångerskan Maria Sandstedt gästade och sjöng vackert. Korvkiosken i Brunnsparken användes flitigt och den halva specialen belönades med högsta betyg av Vier Brillens gastronomiska utskott.

Sommarturnén 1997 gick till favoritstället Café Emma i Mollösund. Vinden var byig och noterna till låten Black Ortrud fick fiskas upp ur Mollösunds hamn och hänger väl fortfarande på tork hemma i basistens badrum. Turnén fick namnet VBSMCSLOCDA Tour. Alla har glömt varför.


Karlstad - Turkiet - Varberg - Simrishamn

I mars 1998 spelade vi i Norrlands monter på turistmässan. Den korta showen urartade snabbt till dansröj halva natten och vi fick ett otal erbjudande om att åka på turné till Kiruna. De nedresta norrlänningarna hade inga problem att förstå exotiska göteborgslåtar som Hisingen och Frölunda Torg.

I april 1998 spelade Vier Brillen på studentvalet i Göteborg. Både studenterna och arrangörerna hade dock glömt bort hela arrangemanget. Vädret var vackert så Vier Brillen spelade ändå. Tidningen Arbetet kom dit och skrev en stor artikel under rubriken "Här tutas det för döva öron".

Vier Brillens sommarturné 1998 Hot Country Tour gick givetvis till Värmland. Succén var stor och vi kunde konstatera att det var första turnén som gick ihop ekonomiskt. Saxofonisten hade arrangerat en extremt konstig variant av Bä bä vita lamm och pianisten sjöng den nya hiten Vier Brillens Cykelreparationsskola, lektion 1.

Under Tongångarnes Turkiet-turné spelade Vier Brillen vid poolkanten på Hotel Elegance i Kemer. Poolar-kväll var det otroligt fyndiga namnet och showen innehöll bland annat baduppvisning. Klockan var tre på natten vid poolar-kvällens början så hotellet övriga gäster blev lite sura. Vier Brillen spelade dock på tills dess strömmen gick i hela stan. Nästa dag bröt pianisten ett finger, brutalt nedsparkad av en dansös i den militanta Patriciabaletten.

Trumpetarens stora intresse för turkisk kultur mynnade senare ut i låten Tralalah, som är inspirerad av de turkiska böneutroparna. Låten hamnade på skivan Jazz på göteborgska (se nedan) och hör där till de mer kuriösa inslagen.

I december 1998 intog Vier Brillen Varberg. Först framträdde vi på Luciakonsert i Nöjesparken. Arrangören krävde jullåtar och vi drog till med Tre Pepparkaks Blues Brothers av Blues-Alice Tegnér samt Cykelreparationsskolan, som fick duga som hjullåt. Veckan efter spelade vi som husband på Tomteparaden på Stora Torget. Inga kortbyxor på utomhusspelningen denna gång.

Vier Brillens sommarturné 1999 gick till Skåne (Skaane Tour). Efter ett antal spelningar i Landskrona, Lund och Simrishamn drog vi slutsatsen att skåningar är snålare än värmlänningar. Fan-klubben höll på att få solsting, vilket antingen berodde på den enorma värmen eller också på saxofonistens vulgära succéframträdande i det nya numret Erotisk minoritet.


Skivartister och radioidoler

I september 1999 var det äntligen dags för Vier Brillens CD Jazz på göteborgska och releasekonsert hölls på Club Avancez. Trumpetaren framträdde som böneutropare i Tralalah och basisten framförde Kosmisk urspårning samtidigt som han satt i baren och rökte cigarr och drack konjak. Pianistens nya Vier Brillen-gula glasögon blev en slags inverterad succé. Alla var där. Alla.

I januari 2000 intervjuades saxofonisten och pianisten i radio P4. Nervöst som fan. Intervjuaren Janne Ellerås skrattade gott åt våra texter och uttryckte sin förvåning över att han inte hört talas om oss förut. Fyra låtar från plattan spelades. Trots denna succé har vi inte blivit antastade av särskilt många groupies och våra farhågor om skrikande fjortonåringar har - som väl är - inte besannats. 

I februari 2000 satte vi ihop en liten show som spelades på Kafé Hängmattan i Majorna. Det var bland annat live-premiär för trumpetarens låt 031-08, som senare hördes i radio P1 i ett program som handlade om lokalpatriotism. Trädgårdsslang Blues var för dagen förstärkt med didgeridoo som spelades av den inlånade legenden Banjo-Lasse.

På spelningen på Ericsson i mars 2000 hördes den nya låten Silikonbröst för första gången någonsin. Låten, som är en hyllning till de kvinnor som inte sprutar in plast i sina kroppar, har blivit en av våra stora succéer.

I mars 2001 spelas I en schlager är kärlek så lätt och Tango i Göteborg i radio P2; radiokanalen för seriös musik! I och med denna milstolpe kan det konstateras att låtar från Vier Brillens skiva Jazz på göteborgska spelats i samtliga radiokanaler P1, P2, P3 och P4.


Filmstjärnor

Det är ju vanligt att man försöker lansera stora musikartister som skådespelare. På senaste åren har ju både Madonna och Britney synts på den vita duken och varför skulle Vier Brillen vara sämre? Under våren 2001 spelades därför filmen Vier Brillen Blues in. Manus och regi stod Per Wilkenson för. Trots Vier Brillens usla skådespelarinsatser blev filmen riktigt bra och har bland annats utsetts till bästa film i amatörklassen på Svenska Film- och Videoförbundets festival.

Under våren 2002 gjordes en kraftsamling för att skriva nya låtar och på den traditionella midsommarspelningen i Mollösund på Café Emma kunde vi presentera inte mindre än elva nya sånger. Några av de största succéerna var Det yttersta beviset för Guds existens, Där du spyr, Jag hade femma i syslöjd och den av fotbolls-VM inspirerade minibaletten Ronaldo och Julia.

I augusti 2002 stod Vier Brillen en halv meter från en stor bassäng med rockor på Universeum och spelade drinkplink för Swisslogs kunder. Speciellt en av rockorna verkade mycket musikintresserad och försökte hela tiden tjuvkika på basistens noter över kanten på bassängen. Vier Brillen livliga intresse för djurvärlden har också tagit sitt uttryck i låten Doktor K träffar en ponny.


Droger, oidipuskomplex och Zinedine Zidane

Liksom Beatles använde LSD för att stimulera kreativiteten, har nu Vier Brillen börjat ta droger under låtskrivningsprocessen. Det hela går till så att man samlas på puben Götas i Majorna, dricker öl och låter nya låtidéer poppa upp i huvudet. Allt nedtecknas och pianisten får med sig kluddet hem med uppdrag att förädla detta till musik. Idéernas potentiella användbarhet har ofta starkt samband med hur sent kvällen har lidit. Till exempel kom låten Oidipuskomplex till på en mycket sen timma, medan hiten Får jag mejla dig i morrn? är en rätt nykter skapelse.

På midsommarspelningen i Mollösund 2003 kunde Vier Brillen presentera bandets officiella VM-låt Zinedine Zidane. Gästartist på denna konsert var ingen mindre än Per Andersson, som kommer bli världsberömd komiker i hela Sverige. Hans osannolika imitationer av bland andra Mikael Wiehe och Ulf Lundell fick folk att nästan trilla i hamnbassängen av skratt. Vier Brillen avslutade konserten med den nyskrivna Mollösundsvalsen; ett experiment i skärgårdsvalsens något omoderna genre.

I september 2003 höll Vier Brillen en mindre viskonsert under Backa Folkhälsodag. Låten Jag tar en öl och coolar ner hade lagts in i programmet för att väga upp den väntade invasionen av veganer, aerobicsinstruktörer och stavgångare. Publiken var inte stor, men den var entusiastisk och dessutom bjöd arrangören på Ballerinakex efteråt, så stämningen var på topp.

Någon gång denna vinter presenterade gitarristen sin nya låt Digerdöden och samlag med kvinnor. Som tur är är det en instrumental komposition, som låter som vilken jazzlåt som helst.

I februari 2004 spelade Vier Brillen på VIP-kväll med förhandsvisning av Stadsmuseets utställning "Handens intelligens". Spelningen präglades av så svår kyla att fingrarna knappt fungerade, vilket är mycket förödande för musikanter. Dörrarna var nämligen vidöppna trots att det var februari. Arrangören tackade sedan med ett brev där det på fullt allvar stod "hoppas alla trivdes i värmen".

Pianistens gamla legendariska Pansar-Audi, känd från videon Frölunda Torg och filmen Vier Brillen Blues, såldes i februari för 600 kronor. Vem är det som har sagt att kärlek inte rostar?

I maj 2004 framträdde Vier Brillen på puben Larm och stämningen var så god att man försökte sig på 7/8-taktlåten Makedoniska minnen och fiskarbluesen Norsk torsk, baby. På allmän begäran spelades också Zinedine Zidane, som detta år räknas som Vier Brillens officiella EM-låt.


Viskonserter för folket

Under 2004 slog vi våra tämligen kloka huvud ihop och insåg att vi borde framträda lite oftare offentligt och inte gömma oss på interna företagsspelningar. Alltså skulle här ordnas viskonserter för folket! Vi började på biblioteket i Lerum och fortsatte på Kulturhuset Bagaregården, Rosenkaféet, Forum på Axel Dahlströms Torg, Kulturhuset Blå Stället, Kulturhuset Fregatten i Stenungsund, Borås Kulturnatt och några fler.

Det visade sig att Vier Brillens musik passade utmärkt i denna krävande miljö. Publiken lyssnade noga på alla texter och skrattade gott bland annat åt det nya konceptet Äktenskapssviten, där sex låtar på ett initierat sätt beskriver ett äktenskaps uppgång och fall.

Några nya specialskrivna viskonserts-visor togs också fram. Bland annat skillingtrycket Sorgligast bland sånger, folksången Den svenska folkmusikens själ, världsmusikhiten Man spelar sällan rock i Vladivostok och den berömda Bröta på, som kom på andra plats i Göteborg & Co:s tävling om bästa nyskrivna Göteborgs-visa.

Som vanligt hann vi med en viskonsert i Mollösund på midsommarafton. Succén var nästan större än vanligt och en hel del underliga låtar testades. En journalist på Göteborgs-Posten skrev efteråt om Man spelar sällan rock i Vladivostok att det är "fascinerande att en sådan sagolikt dålig textidé kunde bli en så häpnadsväckande bra låt". Samma journalist beskrev också sången Tio minuter med följande ord: "Genialt! Brillens biljett till odödligheten. I klass med Revolution #9". Tyvärr skrev han inte detta i GP, utan i ett mejl till Vier Brillen så vi blev inte berömda den gången heller.

Det var inte publikrekord varje gång dock, måste vi nog erkänna. På Blå Stället i Angered var det ca åtta personer i publiken. På Stationen i Norsesund hade publiken druckit minst dubbelt så mycket som de tålde och undrade aggressivt varför vi spelade så få Creedence-låtar.

Som kronan på verket i viskonsert-satsningen framträdde vi i juli 2005 på Steninge Visfest. Visfesten startades av Alf Hambe för 35 år sedan och är den näst mest betydande av landets visfestivaler (efter Västervik) enligt pianistens uppslagsverk. Man märkte genast att publiken var rutinerade proffs, som inte missade en stavelse av sångtexterna. Våra underliga låtar orsakade många dundrande skrattsalvor och stort jubel och vi fick så mycket lovord efteråt att vi blev generade.

Dagen efter spelningen blev vi bjudna på fika i Alf Hambes trädgård. Basisten vann första pris i vis-poängpromenaden och pianistens fru kissade på Alf Hambes toalett. Kan Vier Brillen bli större än så här?


Får jag mejla dig i morrn?

Redan i februari 2003 togs beslutet att spela in en ny skiva. Man skall dock inte stressa med sådana roliga saker som inspelningar, anser Vier Brillen, vilket innebar att först tre år senare var de första fyra låtarna klara. Den förste juni 2006 släpptes EP:n Får jag mejla dig i morrn?.

EP:n blev något av en succé och den spelades flitigt i radio P4. Titellåten har spelats mest, men även Vier Brillens officiella VM-låt Zinedine Zidane har hörts i etern rätt ofta. Trumpetaren och pianisten intervjuades i P4 av Dansbands-Hasse Andersson. Inga större missöden, förutom att trumpetarens märkliga uttalande "jag föredrar pardans" i radion lät som "jag föredrar porrdans".

Vier Brillen har nu också officiellt förklarat sig vara en kvintett. Gitarristens status som ordinarie medlem, blev en sensation i kulturvärlden. Namnet Vier Brillen är därmed ännu svårare att försvara än förut. "Varför har ni ett tyskt namn när ni spelar svenska visor? Varför är ni fem när ni heter Vier? Varför är det bara tre av er som har glasögon?" Sånt går svenska folket omkring och grubblar på. Låt dem grubbla!


Big in Mollösund

Många svenska artister, som inte riktigt slagit igenom i Sverige, brukar skryta med att de är stora i Japan eller Tyskland. Vier Brillen är oerhört små i Japan och Tyskland, men i Mollösund ligger vi på alla topplistor! 2007 var det tionde året vi spelade på Emmas Café och vid det här laget klämmer publiken i för full hals i Mollösundsvalsen, som vi alltid avslutar spelningarna med.

Eftersom Mollösundspubliken är så tacksam brukar vi använda den för att testa nya låtar och spelar varje år något som vi kallar årets chansning. Ibland går det bra och ibland går det inte så bra. Vi spelade till exempel låten Diska en kastrull 2002 och fick så mycket skäll efteråt att vi omedelbart skrotade låten och aldrig har spelat den igen, inte ens på ett rep.

Å andra sidan har chansningarna lett fram till att låtar som Norsk torsk baby, Tio minuter och Gå mot rött kommit in i den ordinarie repertoaren. Vem hade väl kunnat ana det när vi först prövade dem hemma i pianistens garage.

2005 gästade Tobias Lundqvist och sjöng Den vackraste kvinnan i Västra Götalands län. Tobias är en av världens bästa sångare och vi hoppas att världen snart skall upptäcka detta. Tobias och Per Andersson har blivit stående gästartister som dyker upp med ojämna mellanrum. Störst chans att få höra dem har man, om man beger sig till Mollösund på midsommar.


Norsk torsk, baby

Vier Brillens andra fullängdsskiva Norsk torsk, baby kom ut våren 2007. Vi är jättenöjda med resultatet och tycker det är smått underligt att Carola Häggkvists usla skivor ändå säljer i fler exemplar. På skivan har vi med trummisen Klas Richardsson och gästas även av kontrabasisten Rasmus Blanck. Per Andersson sjunger sin underbara Wiehe-parodi Kråkan och Malin Carlsson gästsjunger Där du spyr tillsammans med pianisten. (Lägg gärna märke till att Per nu är berömd komiker i hela Sverige som vi förutsåg redan 2003, längre upp på denna sida.)

Pressen skrev fina saker: "Måste man synas i tv för att få karamelodiktstipendiet? Synd, för detta hade salig baron Povel garanterat gillat.", skrev Hallands Nyheter. "Smittande gladmusik med mersmak och texter att ta till sig", skrev Göteborgs-Posten.

Ånyo snackade vi med Dansbands-Hasse i P4 Göteborg och dessutom intervjuades vi av Tore Ljungberg i Radio Plus i Mölndal.

Musikväljarna på Sveriges Radio gillar Norsk torsk, baby och i skrivande stund (augusti 2008) har låtar från skivan spelats över 150 gånger i radio P4. Hela 15 olika låtar har spelats och Får jag tälta i din trädgård? är den största radiofavoriten.


Releaseparty och Pejes Kafé

På puben och bryggeriet Pannrummet i Gamlestan hölls släppfesten för torsk-skivan i maj 2007. Tack till alla 250 personer i publiken som gjorde detta till en höjdarkväll. Tack också till förbanden Cirkus Markus, Johansson och det starka bandet, trollkarlen A:son B:son C:son samt Ottozzonz. Inte heller att förglömma gästartisterna Per Andersson, Klas Richardsson, Tobias Lundqvist och Kristian Wedel.

Det allra mest sensationella på denna konsert var kanske att gitarristen fick sjunga solo på Om svårigheterna med att skriva en bra text. Och trumpetaren spelade trädgårdsslang till publikens jubel. Trädgårdsslang Blues är den enda låt från begynnelsen som fortfarande används regelbundet. Publiken var väldigt entusiastisk, men det var nog bara för att de ville vara snälla.

I november 2007 gick vi en dag upp klockan fem på morgonen för att åka till Växjö och spela direkt i radioprogrammet Pejes Kafé i Radio P4 Kronoberg. Vi spelade Prinsessan Madeleine, Tupperwareparty och Den underbara historien om Björn Borg och John McEnroe för smålänningarna. Dessa tre nya låtar kommer på nästa skiva, som vi skall spela in om vi får tid. I texten till Prinsessan Madeleine lämnas telefonnumret ut till Vier Brillens största tjejtjusare. Madeleine har ännu inte ringt.

Radioprogrammet artade sig väl och Vier Brillen vann en Pejes Kafé-disktrasa i artistkampen mot Stefan & Kristers buskisorkester och en smörig cocktailpiano-duo. Efter programmet studerade vi sevärdheter i Växjö, bland annat en domkyrka, en thairestaurang och Esaias Tegnér.

Sedan ringde en radiopratare från P4 Östergötland som hittat vår skiva när hon gjorde ett reportage om torskfiske. Hon var helt begeistrad och ville att vi skulle spela i direktsändning i en radiostudio i Norrköping. Vi räknade på hur tidigt vi skulle behöva gå upp för att hinna till programmet och tackade sedan nej av humanitära skäl.


Fler spelningar och fler låtar

Vi kan inte räkna upp alla spelningar vi haft; det skulle bli världens längsta och tråkigaste hemsida. Vi kan nämna lite kort att vi ofta spelar för universitetet. Nio år i rad har vi spelat på doktorspromovering-festligheterna och åtta år i rad på professorsinstallationsfestligheterna. Vi har spelat på 40-, 50-, 60- och 70-årskalas, företag och disputationsfester. Vi har haft viskonserter i museer, bibliotek, folkparker och koloniträdgårdar.

Den nyskriva låten Jag tycker om dig ändå introducerades på en viskonsert på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund. Låten är lite speciell i Vier Brillens repertoar eftersom den ofta orsakar reaktioner av typen "oj då, dom kan spela fint också".

På Kulturhuset i Tynnered i januari 2008 var det urpremiär för låten I drömfabrikens våld. Låten är en hyllning (tror vi) till Clas Ohlson-butikerna och vi vill än en gång påpeka att alla produkter och artikelnummer som nämns i texten är helt autentiska.

I juli 2008 blev vi återigen inbjudna till det jordiska paradiset, nämligen Steninge Visfest. Tre dagars strålande sol på det pastorala Steningegården, en massa kanonbra artister, otroligt god mat och fantastiskt trevliga människor. Vi hade med oss fruar, barn och öl och Vier Brillen kunde ståta med en personalstyrka på 15 personer. Vi spelade bland annat sjutakts-låten Makedoniska minnen och publiken var underbar!

I augusti samma år presenterade vi låten Vi ska alla dö en gång, som blivit en publikfavorit trots dess något tragiska anslag. När vi spelade på ukulelefestivalen i Flunsåsparken i maj 2009, kom det fram en dam och krävde att vi skulle spela in låten på skiva innan hon dog. Med tanke på damens ålder, bör vi nog skynda oss.

Sommaren 2009 uruppförde vi låtarna Lagerchef på AB Vin & Sprit och Tio timmar i Ullared och de gick direkt in på vår interna svensktopp. Låten Andhämtningspaus såg också dagens ljus och har redan kultförklarats av större delen av fansen. Det finns också en del fans som hatar låten med äkta passionerad glöd. Aldrig har en Brillen-låt väckt så starka känslor.


Den märkliga historien om Alf Hambes toalett

Det började med att Vier Brillen spelade på Steninge Visfest 2005 och i samband med detta blev alla artister bjudna på fika i den legendariske visdiktaren Alf Hambes trädgård. Pianistens fru blev kissnödig och fick gå in i stugan och låna toaletten. Ja, ni förstår? Den berömde Alf Hambes toalett! Vi insåg genast att detta toabesök var Vier Brillens största framgång genom tiderna och åkte lyckliga tillbaka till Göteborg.

Pianisten gjorde på skoj tre verser till en sång som han kallade Alf Hambes toalett. Den provspelades på ett rep och förkastades genast av de andra musikanterna. Möjligtvis kunde den duga om vi någonsin skulle få spela på Steninge Visfest igen.

2008 blev vi åter inbjudna till Steninge och Alf Hambes toalett plockades fram ur malpåsen för att spelas live för första och (som det var tänkt) sista gången. Framförandet gick bra och noterna sorterades in i arkivet för slutförvaring. På kvällens efterfest frågade Alfs fru Ulla Hambe oss om hon möjligtvis skulle kunna få en inspelning av låten.

En sådan önskan kan man inte säga nej till. Vi klev alltså in i Studio Planthagen, förevigade toaletten och skickade det digitala ljudspåret i ett exemplar till herr och fru Hambe. Men vad skulle vi sedan göra med den här låten? Den var för underlig för att ha på en vanlig skiva. Till slut enades vi om att göra en koncept-EP, där den gemensamma nämnaren var att alla låtar egentligen var för knäppa för att platsa på en skiva.

Vi spelade in den omstridda ornitologiska sviten Andhämtningspaus, den barocka skärgårdsvalsen Skräcken ifrån Edshultshall samt den extremt irriterande technolåten Tio minuter och gav ut dessa på skivan Alf Hambes toalett och andra spolade låtar.

Tre månader senare spelades Alf Hambes toalett i programmet Felicia i radio P2. Så kan det gå till i musikbranschen. En från början förkastad skojlåt hamnar till sist i Sveriges Radios kanal för seriös musik.


Förvirring på radion

Radioprataren Leif Wivatt spelade Alf Hambes toalett och andra spolade låtar i programmet Svenska skivspår. Wivatt är en man som kan den svenska populärmusiken på sina fem fingrar och han var uppenbarligen något frustrerad över svårigheterna att få grepp på Vier Brillen: "Dom heter Fyra Glasögon. På baksidan av skivan är det sju musiker uppräknade och på omslagsbilden är det sex personer och en ko."

Vad Leif missade var att i låten Alf Hambes toalett, som han spelade därefter, sjunger vi om oss själva som "denna viskvintett".

Det är nu över 16 år sedan Vier Brillen grundades. Än lever vi, även om det är svårt att definiera hur många vi är. Vi blir knappast bättre på att spela på våra instrument, men vi börjar få viss rutin på att göra låttexter. Kom gärna och lyssna när vi spelar nästa gång!


Tomas von Brömssen pratar med gul visgrupp

I augusti 2010 spelar vi i Flunsåsparken som förband till Tomas von Brömssen och Majornas 3dje rote inför drygt 2.000 åskådare. Tomas von Brömssen undrade efteråt om han möjligen kunde få använda vår nya låt Intermezzo på Norra Älvstranden. Oj oj oj! Det där var nästan en större merit än toabesöket hos Alf Hambe.


Döden

Musikanterna i Vier Brillen är inte längre så unga och frisyrerna är ibland märkbart uttunnade. Det är därför naturligt att tankar på döden smyger sig in lite överallt i musiken. Det började med den synnerligen gladlynta låten Vi ska alla dö en gång och inför Visans Vänner i Uddevalla i oktober 2010 kunde vi premiärspela vår deckar-svit i en akt, Mordet på Annabelle Olsson.

Mordet på Annabelle Olsson är onekligen det konstigaste vi gjort hittills. Visan är nästan 14 minuter lång. Den spelas endast när publiken är extremt uppmärksam. Men vem är egentligen mördaren? Kom på en konsert och lös mysteriet!


Big in Simlångsdalen

I mars 2011 spelade vi en viskonsert i Simlångsdalen. Av samhällets 600 invånare, kom 160 på Vier Brillens konsert. Om vi hade haft samma proportionella uppslutning på en spelning i Göteborg, så hade vi behövt en konsertlokal större än fyra stycken Ullevi! Eftersom Bruce Springsteen endast brukar fylla Ullevi två gånger om, så kan man med fog påstå att Vier Brillen är dubbelt så populära som Bruce. I Simlångsdalen i alla fall.


Vi ska alla dö en gång

Vier Brillens tredje fullängdsskiva döptes till Vi ska alla dö en gång och var färdig våren 2011. Äntligen finns låtarna om prinsessan Madeleine, Björn Borg, lagerchefen på Vin & Sprit, Ullared, döden och Clas Ohlson på skiva!

Släppfest hölls på anrika Teater Aftonstjärnan på Hisingen. Stort tack till alla glada människor som var där!


Visfestivaler, pensionärsföreningar och bibliotek

Sommaren 2011 spelade vi på den mycket trevliga Fänneslunda Visfestival och dessutom deltog vi när Steninge Visfest firade sitt ståtliga 40-årsjubileum. Vier Brillen passar utmärkt på visfestivaler, där vi ofta kontrasterar mot mer seriösa visartister på ett för publiken mycket upplivande sätt. Anlita oss gärna om du har en visfestival!

Vi har också upptäckt hur trevligt det är att spela för pensionärsföreningar. Äldre personer är faktiskt mycket mer intresserade av att lyssna på bra texter, har vi märkt. Tur för oss som varken är snygga, coola eller sexiga. Anlita oss gärna om du har en pensionärsförening!

Bibliotek är en annan av våra specialdistanser. Kanske är det den litterära miljön, som gör att bibliotekspubliken lyssnar och uppskattar texter i så hög grad. Anlita oss gärna om du har ett bibliotek!

Om du däremot har ett diskotek, en hiphopklubb, en ravefest eller en melodifestival, så skall du inte anlita oss.


De' la GAIS med Per Andersson

Vår gamle vän Per Andersson ringde en dag och sa "Jag har just varit med på GAIS-TV och de undrade om jag inte hade någon GAIS-låt på gång. Kan inte ni skriva en?"

Visst kunde vi det. Vi skrev låten De' la GAIS och spelade in den tillsammans med Per. EP-skivan med samma namn kom ut på våren 2012. Det blev rätt stor uppståndelse i GAIS-kretsar och Per sjöng låten på GAIS-ordförandens 50-årsdag och på Gamla Ullevis gräsmatta under en match. Per utsågs också till årets GAIS-ambassadör och skivan fick full pott i Göteborgs-Postens recension.


Visfestivalernas visfestival

Nästan alla visfestivaler med lite självaktning har haft besök av Vier Brillen och sommaren 2012 hörde man av sig från visfestivalen med stort V, nämligen Västervik. Detta är legendarisk mark! Vier Brillen spelade på samma scen som gudarna Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström spelat på.

Vi kunde glädja oss åt att smålänningarna begrep och uppskattade tonsatta göteborgsvitsar och andra underligheter. Den rutinerade ljudteknikern Bo Nilsson gav oss komplimanger för att vi sjöng rakt ut ur Clas Ohlson-katalogen och påpekade att något liknande inte hänt sedan 70-talet då Rune Andersson sjöng en tonsatt statlig utredning.

Efter spelningen minglade vi med Jack Vreeswijk, Gösta Linderholm, Sid Jansson och Sofia Karlsson.


Vier Brillen startar bokförlag

Nu händer det grejer! Vier Brillen startar bokförlaget Larm Förlag under 2013 och ger som första utgåva ut boken ”Hyvelbänken och andra sanna historier” av saxofonisten och mellansnackstjötaren Kristian Wedel. Trumpetaren har formgivit. Boken består av en samling dråpliga skrönor, förpackade i ett litet behändigt format som vi har med oss och säljer på spelningar. Perfekt för dem i publiken som tycker att mellanprataren är bättre än låtarna.


Den göteborgska tjôtkursen

I en Sifoundersökning slogs det fast att svenska folket anser att göteborgskan är den sexigaste av Sveriges dialekter. Denna undersökning fick stor betydelse för Vier Brillens verksamhet. Plötsligt hade vi blivit sexiga! Först resulterade undersökningen i låten Nyttan av att vara bra på göteborgska och något senare kunde vi presentera affischen Tjôtkurs. På affischen presenteras de användbaraste göteborgsuttrycken på ett pedagogiskt sätt, tillsammans med rikssvenska översättningar. Affischen, som nu sitter på många utedass i Västsverige, kompletterades snart med en vykortsvariant.


Hisingens nationalorkester

I samband med 20-årsjubileumsfirandet 2014 utses Vier Brillen till Hisingens nationalorkester! Vem som utsett oss till det? Det säger vi inte!


Kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer i Grästorps kommun

I augusti 2014 är det konsert i Grästorps kulturhus. Ofta får musikanterna en ros, en honungsburk från den lokala bonden eller en chokladask som tack från arrangören. Inte i Grästorp! Här har man traditionen att ansvarige kultursekreteraren på scenen överräcker fyra exemplar av boken "Kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer i Grästorps kommun". Kultursekreteraren skäms lite över detta och skojar om att "ni kan ju alltid skriva en låt om den".

En sådan utmaning ger man inte Vier Brillen ostraffat. Det blev en jazzig kärleksballad som förstås heter Kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer i Grästorps kommun. På P4 Skaraborg var man inte van vid låtar om Grästorp, så det blev intervju i lokalradion och allmän uppståndelse.

Redan i mars 2015 återvände vi för konsert i Grästorp och kunde då till vår glädje konstatera att noterna och texten till Kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer i Grästorps kommun var inramade och uppspikade på väggen i kulturhuset.


Protestlåtar

Är det samhällets allmänna förflackning eller kanske bara musikanternas tilltagande ålder, som gjort att det dykt upp en hel del protestlåtar på senaste tiden? Först slog vi hårt mot det europeiska ointresset för kompenserande klimatpolitik i låten Mera solsken till Sverige! När Systembolaget på Kungsgatan i Göteborg lades ned och ersattes med ett Friskis & Svettis klättrade vi mödosamt upp på barrikaderna och skanderade låten Gym och skönhetssalonger.

Inte nog med det! Låten Stirrar på en telefon fick företaget Apple att nästan gå omkull och grundaren Steve Jobs avled strax efter låtens premiärspelning. Under 2016 kom låtarna Ansaldobreda och I bilarnas himmel, som tillsammans leder till konstaterandet att cykel är det enda transportmedel som fungerar i Göteborg.


Gubbmanifest

Ålder var det, ja. Längst upp på den här sidan, står det om unga män som startade en orkester. Det var nu över tjugo år sedan! Borde inte det faktum att musikanterna är tjugo år äldre, prägla texterna i nya låtar?

Jo då, det gör det också! Tydligaste framgår detta i det stora gubbmanifestet Skaffa keps och odla skägg; en vacker ballad med insikter om åldrandets fördelar. I denna kategori finner man också kärleksförklaringen Tanter och antibantningstwisten Tjocka gänget.

Och visst hade vi tänkt att bli som Snobbar som jobbar med snabba bilar, snygga brudar och glamour. Nu vet vi att vi istället blev Grabbar som vabbar med Volvo kombi, arga fruar och absolut inte glamour. Men det är rätt kul det med och troligen mer hälsosamt i längden!


Hisingens nationalsång

Hisingens nationalorkester Vier Brillen går i bräschen för ett fritt Hisingen – Hixit! Som ett led i detta arbete kunde Vier Brillen under jubileumsåret 2014 presentera Hisingens nya nationalsång Snart rasar Götaälvbron. Nationalsången klingar bäst på Hisingens nationalscen inomhus (Teater Aftonstjärnan) eller Hisingens nationalscen utomhus (Flunsåsparken). Kom, sjung och deltag i kampen!


"Riktiga" artister spelar Vier Brillen-låtar

TV4 visade ett antal underhållningsprogram från Rondo i Göteborg våren 2016. Och kan man tänka sig! Där kom Tommy Körberg och sjöng Lagerchef på AB Vin & Sprit. Och där kom Per Andersson och sjöng den tämligen otippade Oidipuskomplex. Och sedan sjöng samme man den smäktande kärleksballaden Där du spyr i duett med Lena Philipsson. Men märkligast av allt var nog att Galenskaparnas Claes Eriksson dök upp. Ingen har väl hört honom sjunga något annat än sina egna sånger, men denna dag sjöng han Vier Brillens Vi har gjort den själva.


Utlandssatsningen

Vier Brillens utlandssatsning har resulterat i en finsk låt (På kanelen i Karelen) och en tysk låt (Durch, für, gegen, ohne, um). Ingen av låtarna har blivit några större hittar i respektive land, vilket bland annat kan bero på att de inte ens är inspelade.

Till vår stora förvåning blev vi i juni 2016 inbjudna till Nordisk visfestival i Hangö i Finland. Kanske berodde det på att vi varit mycket på finsk radio, som faktiskt ägnat två hela visprogram åt Vier Brillens musik. (Ack, om ändå svensk radio visade samma intresse för svenska visor.)

I Finland blev vi furstligt mottagna av de mycket trevliga visentusiasterna i Visans vänner i Hangö. Vi avslutade hela festivalen som lördagens sista artister, men när vi väl stod på scenen, på höjden av vår globala karriär, så vågade vi inte spela På kanelen i Karelen. Fegt, säger kanske ni? Gott omdöme, säger vi.


Skaffa keps och odla skägg

Fem år efter De' la GAIS och sex år efter Vi ska alla dö en gång är äntligen en ny skiva klar! Det tog lite extra tid eftersom vår gitarrist, ljudtekniker, studioinnehavare och doktor i fysik bott i Amsterdam. Skivan ansluter till vår gubbiga image och fick namn efter låten Skaffa keps och odla skägg. I vanlig ordning har trumpetaren gjort det fina omslaget.

Det var så många som ville gå på släppfesten på Aftonstjärnan att vi fick sätta in en extrakonsert. Ett litet aber i sammanhanget var att det inte fanns några skivor. De stod under släppkonserterna väl förpackade på en lastpall i Prag. Med hjälp av glatt humör och en förstående publik blev släppkonserterna ändå mycket lyckade. Och två dagar senare kom det faktiskt en lastpall med skivor till garaget på Hisingen.


Noter i klassisk stil

Vi har alltid känt en viss nostalgisk längtan när vi sett gamla notblad från tidigt 1900-tal. Ni vet sådana där fyrsidiga små notblad med färgglatt tecknade framsidor. Sjömansvalser av Jules Sylvain eller glättiga revykupletter med Ernst Rolf. Sådana ville vi också göra.

Och se! Nu har trumpetaren gjort slag i saken och formgivit tre snygga notblad. Mollösundsvalsen var förstås given och Hisingens nationalsång Snart rasar Götaälvbron. Sedan kunde vi inte låta bli att också ge ut den sägenomspunna Kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer i Grästorps kommun.


Spelningar och låtar 2018

Vad gjorde vi egentligen 2018? Inte så mycket. Mest vilade vi kanske upp oss inför 25-årsjubileet 2019. Några spelningar blev det ändå. De mest glamourösa var nog på Sjömagasinet, Volvomuseet och Nefertiti. Och sedan hade vi några rejäla långturnéer till Borås, Jonsered, Tjörn, Varberg och Uddevalla. Längre än tio mil från Hisingen åker vi inte gärna.

Under hösten lanserade vi en ny grej, nämligen den så kallade intimkonserten. En intimkonsert är precis som en vanlig konsert, fast lokalen är lite mindre. Man tröttnar på Globen och Ullevi när man hållit på så länge som vi. Två intimkonserter gjorde vi på Göteborgs Dramatiska Teater. Trevligt ställe, som kan rekommenderas!

Saxofonisten Peo chockade alla med att på midsommaraftonsspelningen spela bas! Spelningen gick hyfsat bra, men framgången steg Peo något åt huvudet och han började irriterande nog kalla sig för Mr Bassman.

På intimkonserterna presenterade vi också en nyhet, nämligen samlarbilder. Ni minns säkert sådana där tummade filmisar på Doris Day, Gunnar Nordahl, Audrey Hepburn och Beatles. Vier Brillens filmisar delas ut på spelningar och har snabbt blivit eftertraktade samlarobjekt. Det ryktas om att Ingela i PRO Göteborg har lyckats få ihop en komplett samling och att Gunilla på Sorsele bibliotek har fått ihop alla utom Krille. (”Jag önskar mig Kristian Wedel i julklapp”, skrev hon i ett mejl.)

Vi har gjort lite nya låtar också, men ingen särskilt bra. Nej, det var bättre förr. Vi har förresten gjort en låt om att det var bättre förr. Den heter Hellre progg än blogg. Och den är ju rätt bra, faktiskt!


25-årsjubileum

Nu var det 2019. Hisingens nationalorkester Vier Brillen har spelat i 25 år! För att fira detta gav vi ut Vier Brillens sångbok; en rejält maffig notbok med extra allt. Texter, bilder, noter, ackord och mer. Ett tack sänder vi till Längmanska Kulturfonden, vars bidrag gjort att vi kan sälja sångboken till ett hyfsat pris. Tänk att Vier Brillen efter 25 år fått sitt första kulturbidrag!

Saxofonisten Peo har under året firat 50 år och saxofonisten Krille har skaffat keps, trots att han bara är 48 år. Kepsen är dock redan borttappad. Eller om möjligen Krilles fru har slängt den.

På årets sista spelning på Kustens hus ”råkade” trumpetaren Joen välta Krilles saxofon så illa att den blev ospelbar. Saxen har efter 25 år äntligen lämnats in för renovering och under kommande år finns det därmed stor chans att Vier Brillen kommer låta mycket bättre.


Pandemi på Hisingen

Under 2020 och 2021 lamslogs Hisingen av en pandemi, som ni kanske hört talas om. Allt blev väldigt tråkigt! De flesta spelningar ställdes in och vi repeterade tämligen håglöst med öppen garageport. Några spelningar blev ändå av. Bland annat två utomhuskonserter i pianistens trädgård med 46 personer i publiken (och vier i bandet). Några spelningar filmades och sändes direkt på internet.

Hösten 2020 framträdde vi i ett tv-program som hette GAIS-hjälpen. GAIS är som bekant ett fotbollslag vars ledning inte är så bra på ekonomi, så supportrarna måste varje år rädda klubben från konkurs. GAIS är inte så bra på att spela fotboll heller, om sanningen ska fram, men de har snygga tröjor och bra låtar. Vi håller ju egentligen på Häcken, men ställer förstås upp när Våran Gustavssons gamla klubb är i kris.

I slutet av 2020 hade vi så tråkigt att vi beslutade att lägga ut alla våra skivor på Spotify och andra liknande streamingtjänster.

I efterhand har vi kunnat skönja ett särskilt naturtema i de låtar som skrevs under 2020. Det bara blev så. Vi har inte tänkt flytta ut på landet och odla palsternackor, men möjligtvis finns det någon inre grön omställning som lett till låtarna Invasiva arter, Rapport från en sommarstuga, Sportfiskeswingen och Hallands floder. Redan 2021 återvände vi dock till storstan i och med låten Don't mention the västlänk.


Lasse Dahlquist-stipendiet

2022 har vi haft fullt upp med konserter. Det hela kulminerade på sommaren då vi tilldelades Lasse Dahlquist-stipendiet. En sådan ära! Och vi som aldrig fått någon som helst utmärkelse förut. Vi mottog priset i form av en stor check på 20.000 kronor på en jättelik scen på Kungstorget under Kulturkalaset. Stålarna går direkt till en efterlängtad skivinspelning. Håll ut, gott folk, skivan kommer inte snart. Men den kommer!




(Den här sidan uppdateras rätt sällan. Om senaste texten är något år gammalt betyder detta inte alls att Vier Brillen slutat spela. Bara att krönikören haft lite annat att göra.)